11.9.15

Trans Java : Prologue - Catatan Sebuah Perjalanan


Aku akan cuba coretkan sebanyak mungkin pengalaman sepanjang 8 hari berada di tanah Jawa sebagai rujukan diri sendiri di masa depan dan semoga dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.

Pengalaman selama lebih kurang seminggu di bumi Indonesia banyak membuka mata aku tentang erti survival dan kesempitan hidup yang membuatkan masyarakat mereka melakukan apa saja sebagai mata pencarian hidup. Di Malaysia, kita mungkin kurang nampak sangat benda ini sebab boleh dikatakan kita di Malaysia hidup senang. Tapi kita masih mengeluh dan tak pernah rasa cukup.

Pulau Jawa dengan populasi seramai 154 juta orang penduduk, masyarakat mereka harus berusaha dengan pelbagai cara dan perkerjaan untuk meneruskan kehidupan mereka. (Sebagai perbandingan, populasi penduduk di seluruh Malaysia ialah 30 juta sahaja). Kalau ada kesempatan, cubalah pergi dan selami kehidupan masyarakat di sana dan anda akan faham apa yang aku cuba maksudkan.

Secara ringkasnya, pengembaraan kami kali ini meliputi 4 bandar utama di Tanah Jawa iaitu Jakarta-Surabaya-Yogyakarta-Bandung. Yang mana memakan masa selama 8 hari (29 Ogos 2015 hingga 5 September 2015) – sebenarnya 8 hari masih belum cukup untuk discover semua yang ada di Tanah Jawa. Dengan jadual dan bajet yang ketat, Alhamdulillah kami berjaya menghabiskan pengembaraan kami yang ala-ala backpackers ni tanpa banyak masalah.

Kebiasaanya, pengembaraan merentasi tanah Jawa akan dimulakan di Jakarta (Jawa Barat) dan berakhir di Surabaya (Jawa Timur) atau sebaliknya. Namun disebabkan untuk mendapatkan harga tiket flight yang paling murah, kami memilih laluan yang agak 'rare' seperti yg dapat dilihat dalam peta di dibawah.

Kami bermula dari Jawa Barat (Jakarta), kemudian terus terbang ke Jawa Timur (Surabaya), seterusnya patah balik ke Jawa Tengah (Yogyakarta) dan berakhir kembali di Jawa Barat (Bandung).

Perjalanan merentas Tanah Jawa melalui Jakarta-Surabaya-Yogyakarta-Bandung 


Pengangkutan


Kami memilih untuk menggunakan perkhidmatan penerbangan dan kereta api sebagai pengangkutan di antara bandar-bandar yang ditujui. Keterangan lengkap pengangkutan adalah seperti di bawah.

1. KL - Jakarta (Day 1)
Malindo Air - Flight OD 316
RM 182

2. Jakarta - Surabaya (Day 2)
Citilink Airlines - Flight QG 181
Rp. 542, 200 ~ RM 162

3. Surabaya - Yogyakarta (Day 4)
Kereta Api Argo Wilis (Eksekutif)
Rp. 272, 500 ~ RM 82

4. Yogyakarta - Bandung (Day 6)
Kereta Api Turangga (Eksekutif)
Rp. 362, 500 ~ RM 110

5. Bandung - JB (Day 8)
Air Asia - Flight AK1029
RM 104

Total = RM 640

Untuk membeli tiket flight dan kereta api di Indonesia, anda boleh membeli secara online di www.tiket.com. Ini kerana kebanyakan website Indonesia hanya menerima pembayaran menggunakan kad kredit yang didaftar di Indonesia sahaja.

Sebagai contoh, ketika aku nak beli tiket flight Citilink di website rasmi diorang, aku cuba bayar guna debit kad Maybank tapi tak diterima. Terus aku ke tiket.com dan berjaya membeli tiket dengan tanpa banyak masalah. Dan apa yang menarik, dengan harga yang sama tanpa caj tambahan!

*Untuk rekod, Citilink adalah penerbangan tambang murah di bawah kelolaan penerbangan utama Indonesia iaitu Garuda Indonesia. (Lebih kurang sama dengan konsep Firefly dengan MAS)

Untuk tiket kereta api pula, kami mengambil keputusan untuk beli secara walk-in saja sebab tak mahu mengambil risiko kalau kalau ada perubahan itinerary kami di sana. Namun jika anda mempunyai itinerary dan jadual perjalanan yang tetap, amat digalakkan untuk beli tiket lebih awal secara online. Sebabnya, anda boleh dapat harga yang lebih murah untuk perjalanan yang sama.

Untuk lebih kefahaman, sila rujuk carta harga tiket kereta api yang dipetik dari website www.kereta-api.co.id seperti di bawah.


Sebagai contoh, harga tiket eksekutif dari Bandung ke Jogja pada hari dan waktu yang sama terdapat 4 harga yang berbeza bergantung kepada kelas A, H, I dan J. Beza kelas-kelas ini sebenarnya ialah jarak gerabak dengan pintu masuk ke stesen kereta api. Kelas A adalah gerabak yang paling hampir, jadi harganya yang paling mahal sebab tak perlu berjalan jauh. (Tolong betulkan kalau salah) Tapi apalah sangat jalan jauh sikit untuk harga yang lebih murah.

Disebabkan kami membeli tiket secara walk-in di saat akhir, kami terpaksa membeli tiket untuk Kelas A dengan harga yang mahal kerana tiket yang lebih murah telah habis dijual. Sekarang korang boleh lihat kenapa aku menggalakkan beli tiket lebih awal untuk menjimatkan wang.

Mesti ada yang tertanya, apa pula bezanya antara tiket eksekutif dengan bisnes? Terdapat 3 kelas berbeza dalam system kereta api di Indonesia – Eksekutif, Bisnes & Ekonomi. Untuk perjalanan jauh, disarankan untuk menggunakan kelas eksekutif kerana keadaannya yang lebih selesa dan bersih. Malah untuk perjalanan malam, mereka akan menyediakan bantal dan selimut untuk keselesaan penumpang.

Aku akan kongsikan pengalaman kami menaiki kereta api kelas eksekutif dalam entri seterusnya. Untuk info, sepanjang pengetahuan aku, di sana tidak ada kereta api dengan katil seperti di Malaysia.

Aku juga akan cuba kongsikan kos-kos lain sepanjang trip ini sebagai panduan kepada yang berminat. Semua tarif dan harga adalah berdasarkan kadar semasa iaitu pada bulan Ogos/Sept 2015.

Selamat membaca dan selamat mengembara bersama!

Trans Java Link:

Prologue - Catatan Sebuah Perjalanan

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...